Steppa upp din hemsida
Ditt företag har en fin hemsida. Nu gäller det att få folk att besöka den, gärna flera gånger. Några av syftena med hemsidan var ju att få folk att känna till er, att se att ni vet vad ni gör och krasst sett, köpa saker eller tjänster av er. Eller hur?
Det finns många sätt att driva trafik till en hemsida, här går vi igenom några förslag. Så klart gäller att marknadsföra varje händelse på sociala medier och länka till hemsidan.
Trendspaningar
Ett ypperligt sätt att bevisa att ni behärskar er bransch. Sammanfatta vad som är på g. Är det gult som gäller på tapeterna i år? Är det ellastbilar som är det nya? Hur når man lättast kunder på Tik Tok?
Tala om för kunden vad den tjänar på att haka på det här nya och varför ni ska vara kundens förstaval.
Kul läsning eller tittning
Allt ska väl vara kul på ett eller annat sätt, men ibland behöver din kund bara roa sig lite. Trendspaningar kan absolut vara en del av ”kul läsning” men det går att hitta på så mycket annat. Gör ett kort inlägg i sociala medier om en medarbetares bästa matlagningstips med länk till längre inlägg på hemsidan. Gör en bakom kulisserna-film som visar hur ett intressant moment utförs.
Spel
Spelifiering eller gamifiering går helt enkelt ut på att trigga vårt belöningssystem. Det är mycket roligare att hitta fram till något genom att lösa ett enkelt problem än att bara få lösningen serverad. Prova att lägg in en liten frågesport för att hitta fram till den person kunden vill nå på ert företag?
Landningsidor
På hemsidan kan ni bre ut er. Det är bra. I en annons i en tidning eller på sociala medier måste man vara mer kortfattad. Se då alltid till att länka till en speciellt skapad sida på er hemsida. Den sidan ska fördjupa eller utveckla just det som den korta puffen i tidningen har hintat om. Gäller din annons ett evenemang? Så klart ligger bokningen för det evenemanget på landningssidan.
Det är också ett smidigt sätt att mäta effektivitet på en annons. Du ser enkelt i besöksstatistiken (du har väl en sån?) hur många som kommer in på just landningssidan och kan därmed utvärdera hur väl annonsen föll ut.
Vi på Dekalbolaget kan så klart hjälpa dig med allt ovanstående. Planerar du för en nya hemsida? Ta gärna med tankarna och idéerna ovan redan på planeringsstadiet.
Kontakta vår säljare Erik för en mer levande och intressant del av webben.