Ny hemsida. Men sen då?
Yay! Äntligen är din nya hemsida klar! Många timmar och kronor har investerats. Men nu då?
Det är nu det blir viktigt att du som beställare ihop med oss som leverantör redan från början hade en plan för skötseln av sidan. Vem ska se till att inaktuellt material försvinner? Vem ska uppdatera texter och bilder för att matcha det som händer på företaget? När ska det göras? Och, viktigast av allt, om sidan innehåller lite mer avancerade funktioner, vem ska lära sig att hantera dem?
Om vi tillsammans inte redan från början har tänkt på de här frågorna riskerar din i svett och möda anskaffade sida att dö en långsam och tråkig död. Dessutom är det med hemsidor precis som med datorer, de kräver regelbundna tekniska uppdateringar för att inte riskera att personer med elaka syften utnyttjar din sida och dina besökare.
Det finns några olika sätt att lösa dessa problem, men det gemensamma för alla lösningar är att det kräver en plan och avsatt tid då och då. Se alltså på din hemsida på samma sätt som du ser på dina andra investeringar, som en sak som behöver underhållas och smörjas regelbundet för att hålla länge. En lösning är att du eller någon på ditt företag utbildas av oss i skötseln och sedan avsätter 30 minuter typ varje månad för att titta över sidan, samla in och anpassa material och publicera det. Gör du det har du en sida som kommer att fungera länge.
Annars kan du teckna en prenumeration hos oss på skötsel av sidan. Det innebär att vi gör tekniska uppdateringar, håller kontakten med dig för att få in nytt material och publicerar det.
Oavsett hur du väljer att göra är det viktigaste att du har tänkt på hur din investering ska förvaltas.