Varför ser färgen inte ut som på min skärm?

Visst är det frustrerande? Du har jobbat hårt med din bild eller din trycksak och när den kommer från tryckeriet ser den fina röda färgen du såg på din skärm ut som… ja rosa…

Det finns några saker att hålla i minnet när det gäller färger och tryck.

  1. Din skärm kan visa betydligt fler färger än vilken skrivare som helst
  2. Om du vill komma närmare hur det ska bli måste skärmen vara kalibrerad
  3. Se till att använd rätt färgprofil.
  4. Vill du ha en speciell solid färg, använd Pantonefärger

För att fördjupa oss lite, din skärm är ljus och fin och skarp. Den använder också, precis som din kamera och ditt öga, RGB, rött, grönt, blått, för att visa färger. Skrivare använder CMYK, cyan, magenta, gul, svart och det resulterar i mattare färger, så är det bara. Däremot finns det olika sätt att fejka på din skärm hur det kommer att se ut i tryck, så kallad Soft Proofing, här finns en djupare artikel för den som är intresserad.

Punkterna två och tre hänger ihop med den första punkten. Att kalibrera din skärm är näst intill obligatoriskt om du ska jobba avancerat med grafisk formgivning och bildbehandling. Om du inte har en kalibrerad skärm ska du i alla fall vara medveten om att det du ser på skärmen inte nödvändigtvis stämmer överens med ”verkligheten”. Att göra en budgetkalibrering av din skärm är ganska enkelt. Men hur du exakt gör skiljer sig åt beroende på skärm.

Färgprofiler är en teknik för att se till att färger visas precis som de ska på en enhet, t.ex en skärm eller en skrivare. Fotoframkallningsföretaget Crimson har en jättebra förklaring på vad en färgprofil är. Se det i princip som skillnaden mellan att be 10 personer ta fram något som är rött mot att låta samma 10 personer ta fram något som har Coca Colas röda färg.

Men för att göra något avancerat enkelt, ska du beställa tryck av oss, se till att konvertera din fil till AdobeRGB (och det är en bild) eller Fogra39 (om det är text och bild blandat. Glöm inte att konvertera till CMYK, läs mer om det nedan i Felboken)

Ett smidigt sätt att säkerställa att du får den solida färg du vill ha i t.ex en logotyp eller som en färgplatta är att använda PMS-färger som är en standard för färger avsedd för tryck. Använder du InDesign eller liknande program finns alla PMS-färger att välja i färgrutorna. Om du gör det vet sedan tryckeriet precis hur färgen ska se ut och kan komma så nära som maskinen tillåter. Alla PMS-färger går inte att återskapa med en skrivare som bara använder CMYK. Fråga ditt tryckeri om du är osäker. Du kan dessutom nästan alltid få en provutskrift för att de hur det blir. Ska du trycka stora upplagor finns det möjlighet att ta fram en speciell färgblandning för just din färg och hälla i tryckpressen.

Som om allt det här inte var komplicerat nog så tillkommer en faktor, nämligen ljuset. Ljuset har olika färg, t.ex blått utomhus en snöig dag och väldigt gult inomhus i glödlampornas sken. Det påverkar din upplevelse av hur bildens färger ser ut, vissa partier kanske helt plötsligt ser mer rosa ut och andra lätt gröna. Det enda sättet att vara säker på att du ser den färg som verkligen har trycks är att titta på den i ett ljus som har en temperatur (man anger ljusets färg i grader av någon anledning) på 5000 Kelvin. Utomhus en molnig dag är rätt. Eller så finns det lampor med rätt färgtemperatur att köpa.

För dig som är intresserad rekommenderas Felboken varmt, ett häfte sammanställt av den grafiska branschen. Mycket bra information.

tldr;

Ring oss, vi hjälper dig gärna 🙂